Een echte aanwinst

Als je altijd gewend bent om te fietsen is het als echte Nederlander vreselijk te ontdekken dat het je te veel moeite kost en dat je je moet bekeren tot het gebruik van de auto. Maar wees niet getreurd, want dit hoeft echt niet zo te zijn. Is het fietsen te veel voor je en red je het niet meer om tegen de wind in te fietsen? Maak je dan geen zorgen want er is een oplossing voor. Zonder al te veel moeite maar wel met alle voordelen van dien, bestaat er de elektrische fiets.

De E-bike

Hij is niet alleen heel hip, zeer praktisch maar ook geliefd onder de fietsliefhebbers. Fietsen was nog nooit zo makkelijk. Toen je klein was, zorgde je vader of moeder waarschijnlijk voor dat extra duwtje in je rug als je moe was. Nu kan je dat geheel zelf oplossen. De elektrische fiets helpt je bij het trappen en maakt het fietsen minder zwaar. Zo kan je toch nog lekker de fiets gebruiken als je naar buiten moet en ben je niet afhankelijk van de auto of het openbaar vervoer.

Top design

Omdat de elektrische fiets de laatste jaren zo in trek is, is de ontwikkeling er van omhoog geschoten. Tegenwoordig vind je de allermooiste en allerhipste elektrische fietsen in de fietsenwinkels en in webshops. De fietsenverkoper kan je er alles over vertellen en kan je introduceren bij de beste merken. Je hoeft echt niet voor gek te lopen (of te fietsen in dit geval) want de elektrische fietsen hebben een prachtig design. Iedereen kan kiezen uit een elektrische fiets naar wens.

De fiets opladen

Een elektrische fiets doet natuurlijk niet alles vanzelf. Je zal er wel rekening mee moeten houden dat de accu van de fiets ook opgeladen moet worden. Hoe vaak dit zal moeten gebeuren hangt natuurlijk af van hoe vaak je de fiets gebruikt en hoe groot het vermogen van de accu is. Over het algemeen duurt het enkele uren voordat de accu weer opgeladen is.

De elektrische fiets is blij ontvangen in Nederland, dus schroom je niet en stap over op het nieuwe fietsen.

Beginnen met fietsen

Steeds meer mensen stappen vandaag op een racefiets. Dat is niet verwonderlijk, want fietsen is een  leuke bezigheid. Het kan ook een leuke sociale bezigheid zijn, die tegelijkertijd ook goed is voor je conditie. Je kunt samen met een groepje leuke tochten maken. Het stellen van doelen is ook mogelijk door bijvoorbeeld deel te nemen aan tochten voor ‘wielertoeristen’ zoals de Amstel Gold Race, de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix. Zo kun je je voor even Fabian Cancellara, Niki Terpstra of Tom Boonen wanen.

Trainingsschema

Als je begint met fietsen is het wellicht zo dat je nog niet zo goede conditie hebt. Om conditie op te bouwen heb je discipline nodig. Je kunt gebruik maken van een schema om het opbouwen van je conditie te bevorderen. Fietsschema bijvoorbeeld zijn eenvoudig online te vinden. Train minimaal twee keer per week en houdt na elke trainingsdag een rustdag, zodat je spieren kunnen herstellen.

Begin niet te gek en begin bij voorkeur met een rustige warming-up om je lichaam op te warmen. Een paar minuten rustig en daarna stevig doorfietsen is voldoende. Begin met fietsen zo rustig mogelijk en werk naar een doel toe, bijvoorbeeld: 30 of 35 kilometer fietsen in één uur. Dat is voor de ervaren fietser misschien niet eens zo spannend, maar voor beginners is dat een behoorlijke prestatie. Hier kun je in een x-aantal weken naar toe werken. Je kunt   ook steeds iets langer en harder gaan fietsen. Forceer niets, luister naar je lichaam train ook op gevoel. Je zult merken dat je vanzelf steeds sneller gaat fietsen en dat je het makkelijker kunt volhouden.

Uiteraard kun je ook veel langer dan een uur gaan fietsen. Tochten duren vaak ook veel langer dan een uur en zeker als je bedenkt dat een gemiddelde tocht ruim 100 kilometer is. Dus is het ook belangrijk om je uithoudingsvermogen te trainen als je tijdens een tocht goed voor de dag wilt komen. Het is niet aan te raden om ongetraind aan een tocht van ruim 100 kilometer te beginnen. Zeker niet als dat ook nog eens een tocht betreft met heuvels en bergen. Dat kan dan zelfs schadelijk zijn voor je lichaam.

Het zadel van de fiets en de functie

De fiets is vervaardigd uit een stalen of aluminium frame. Het frame zorgt voor de stevigheid van de fiets en de verbinding van het voorwiel met het achterwiel. Het zitten op een  frame is ongemakkelijk en verslechterd de kracht overbrenging van de benen naar de pedalen. Hier komt het zadel om de hoek kijken. Het zadel bestaat uit een lange buis en een zadel aan het eind. De buis wordt in het frame gezet en vast gezet aan het frame. Met behulp van deze buis kan de hoogte van het zadel worden bepaald en deze hoger of lager worden gezet. Het hoger of lager  zetten is van groot belang om een goede kracht overbrenging te krijgen. De ideale hoogte voor een zadel is als de trapper op het laagste punt bevind in de omwenteling dat het been nog ligt gebogen is. Het fietszadel is er in vele verschillende uitvoeringen. Van een zadel met veren tot een rubberzadel of een gel zadel. Het zadel is de laatste jaren gevormd naar de billen van de doorsnee gebruiker om comfort te optimaliseren. De gel zadels zijn zachter dan de zadels met veren echter zijn de gel zadels vaak wel duurder in prijs.
Meer over de zadelafstelling

 

Regelgeving fietsverlichting

Fietsverlichting

Wetten en regels fietsverlichting

Als fietser ben je in het donker soms niet goed zichtbaar. Daarom zijn er in Nederland wetten en regels opgesteld over het voeren van fietsverlichting. In dit artikel lees je meer over deze wetten en regels.

Vaste fietsverlichting
Volgens de website van de rijksoverheid gelden de volgende regels voor vaste fietsverlichting:

  • Wit of geel licht aan de voorzijde
  • Rood licht aan de achterzijde
  • De lampen moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen
  • De lampen mogen niet knipperen

Hierbij moet worden opgemerkt dat het knipperen van de verlichting binnen Nederland oogluikend wordt toegestaan.

Voor losse fietsverlichting gelden de volgende regels:

  • Wit of geel licht aan de voorzijde
  • Rood licht aan de achterzijde
  • Losse lampjes mogen alleen bevestigd zijn aan het bovenlichaam
  • Losse lampjes mogen ook bevestigd worden aan de kleding of tas
  • Er mag niets over de lampjes heen hangen
  • De lampjes moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen en mogen niet knipperen of teveel bewegen

Naast de verlichting gelden er ook nog regels voor reflectoren op uw fiets. Een tweewieler moet de volgende reflectoren voeren:

  • Rode reflector op de achterzijde (geen driehoek)
  • Gele reflectoren op de trappers
  • Witte of gele reflectororen op de banden of velgen

Boetes bij het niet voldoen aan de eisen
Op de fiets kunt u een boete krijgen voor:

  • Het geen licht aan hebben in het donker, schemer of bij slecht zicht
  • Het ontbreken van reflectoren op de achterkant, trappers of wielen
  • Het afwijken van de kleur van de verlichting

De hoogtes van de boete kunt u terugvinden in de “boetebase” van het openbaar ministerie.