Beginnen met fietsen

Steeds meer mensen stappen vandaag op een racefiets. Dat is niet verwonderlijk, want fietsen is een  leuke bezigheid. Het kan ook een leuke sociale bezigheid zijn, die tegelijkertijd ook goed is voor je conditie. Je kunt samen met een groepje leuke tochten maken. Het stellen van doelen is ook mogelijk door bijvoorbeeld deel te nemen aan tochten voor ‘wielertoeristen’ zoals de Amstel Gold Race, de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix. Zo kun je je voor even Fabian Cancellara, Niki Terpstra of Tom Boonen wanen.

Trainingsschema

Als je begint met fietsen is het wellicht zo dat je nog niet zo goede conditie hebt. Om conditie op te bouwen heb je discipline nodig. Je kunt gebruik maken van een schema om het opbouwen van je conditie te bevorderen. Fietsschema bijvoorbeeld zijn eenvoudig online te vinden. Train minimaal twee keer per week en houdt na elke trainingsdag een rustdag, zodat je spieren kunnen herstellen.

Begin niet te gek en begin bij voorkeur met een rustige warming-up om je lichaam op te warmen. Een paar minuten rustig en daarna stevig doorfietsen is voldoende. Begin met fietsen zo rustig mogelijk en werk naar een doel toe, bijvoorbeeld: 30 of 35 kilometer fietsen in één uur. Dat is voor de ervaren fietser misschien niet eens zo spannend, maar voor beginners is dat een behoorlijke prestatie. Hier kun je in een x-aantal weken naar toe werken. Je kunt   ook steeds iets langer en harder gaan fietsen. Forceer niets, luister naar je lichaam train ook op gevoel. Je zult merken dat je vanzelf steeds sneller gaat fietsen en dat je het makkelijker kunt volhouden.

Uiteraard kun je ook veel langer dan een uur gaan fietsen. Tochten duren vaak ook veel langer dan een uur en zeker als je bedenkt dat een gemiddelde tocht ruim 100 kilometer is. Dus is het ook belangrijk om je uithoudingsvermogen te trainen als je tijdens een tocht goed voor de dag wilt komen. Het is niet aan te raden om ongetraind aan een tocht van ruim 100 kilometer te beginnen. Zeker niet als dat ook nog eens een tocht betreft met heuvels en bergen. Dat kan dan zelfs schadelijk zijn voor je lichaam.